Od
jakiegoś czasu obserwujemy triumfalny powrót gramofonów. Dobrze
jest mieć w domu sprzęt do odtwarzania winyli. Dobrze wyszukiwać
czarne płyty ulubionych wykonawców i słuchać ich w domowym
zaciszu. Ale już szczytem szczytów jest posiadać gramofon vintage.
Także pełen szacun dla szczęśliwców, którzy zadali sobie trud
zdobycia i odrestaurowania takiego sprzętu!
![]() | |
|
W
Polsce winylowi maniacy wyszukują zabytkowe: Karolinki, Bambino,
G-450 DELTA, Maestro lub flagowce UNITRY czyli: Daniele, Adamy (co za
głupie brzmienie w odmianie) i kultowe Bernardy (j.w.). Mniej
wybredni zaopatrują się w nowy sprzęt w „Biedronce”, a całą
resztę stanowią szczęśliwi posiadacze gramofonów Technics albo
Thomsonów z ponaddwudziestoletnim przebiegiem.
Muszę
Was jednak rozczarować drodzy winylowcy vintage ten szczyt szczytów
to zaledwie pagórek. Prawdziwą Koronę Himalajów w tej kategorii
dzierży Braun SK4.
![]() |
Gramofon Bambino |
![]() |
Gramofon Daniel |
Ten
wspaniały gramofon połączony z radiem zapewnił ogromny sukces
firmie Braun i jednocześnie stał wzorem dla całej konkurencji na
rynku elektroniki użytkowej. Nie pisałabym o nim gdyby nie fakt, że
produkt ten (oczywiście, że jest w zbiorach MoMa) jest tzw. ikoną
designu, co w jego przypadku oznacza, że na nowo zdefiniował wygląd
domowego sprzętu audio i to po dziś dzień!
SK55
i jego poprzednik SK4 to przedstawicie rewolucyjnej serii SK,
legendarnej nie tylko wśród użytkowników, ale i projektantów na
całym świecie. Jak przystało na udomowionego bożka gramofon na
swoją ksywkę „Trumna Śnieżki” z uwagi na na białą metalową
obudowę i przezroczystą pokrywę.
Skąd wziął się słynny Braun
SK? Było
to tak:
Dawno,
dawno temu, za górami i kilkoma rzekami, a konkretnie we Frankfurcie
nad Menem, młody człowiek – Max Braun założył mały warsztat
produkujący komponenty do odbiorników radiowych. Szło mu tak
dobrze, że w krótkim czasie zaczął projektować i produkować już
całe zestawy radiowe. (Już w 1932 roku powstał charakterystyczny,
rozpoznawalny dziś na całym świecie, logotyp z podniesioną literą
„A”.)
W 1951 roku zmarł założyciel, a firma przeszła w ręce
jego dwóch synów Artura i Erwina. Braun produkował już wówczas
nie tylko odbiorniki radiowe, ale całą elektronikę domowego
użytku. Od golarek, przez kuchenki, po szatkownice. Tacy byli
panowie zapobiegliwi. Jednak Erwin Braun marzył nie tylko o
pomnażaniu majątku i zarządzaniu nim. Był prawdziwym wizjonerem i
przed firmą stawiał cele – uwaga będzie niepopularnie -
społeczne. To dzięki niemu w Braunie wielką wagę przykładano do
wyglądu i funkcjonalności produkowanych przedmiotów. Dzięki niemu
też zatrudniono Wolfganga Schmittela, który miał zająć się
marketingiem i zadbaniem o dobry design. W tej właśnie chwili firma
Braun zrezygnowała z wszechobecnego drewna i bogatych ornamentów,
przez co gramofony i radia przestały być meblami, a zaczęły być
po prostu produktami.
SK4 |
![]() |
SK55 |
Pionierem
nowego, przemysłowego języka projektowania w firmie stał się SK4.
Za wygląd „Fonosuper” (radio połączone z gramofonem – czyli
SK4) odpowiedzialni byli: Hans Gugelot i Dieter Rams. Zbudowali go
niemal wyłącznie z blachy lakierowanej proszkowo, a każdy jego
szczegół musiał mieć funkcjonalny cel. Mieli tylko jeden problem:
maska prototypu – także wykonana z blachy – niemiłosiernie
grzechotała przy większych częstotliwościach. Wtedy wkroczył
Dieter, który na zawsze odmienił historię sprzętu hi-fi,
projektując osłonę z plexi. Takie nic, a zmieniło na zawsze nasze
postrzeganie.
Pamiętajcie
to były lata 50.! W większości domów stały drewniane grające
szafy, gigantyczne odbiorniki, które stanowiły element umeblowania
salonu na równi z dębowymi garniturami stołowymi i wyściełanymi
sofami. Odkładano na nie miesiącami, odkurzano, a wieczorami
zbierała się przy nich cała rodzina. Dorastało już jednak nowe
pokolenie, które z utęsknieniem wyglądało rewolucji. Chłopcy z
„The Beatles” zaczęli już podstawówkę, ich mamy marzyły o
lodówkach i pralkach. Kiełkowało nowe.
Zastosowanie
przezroczystej pokrywy z pleksi w połączeniu z białą farbą
uznano wówczas za niesamowite, może nawet obrazoburcze.
SK4
został wypuszczony na rynek w 1956 roku i od razu stał się
rynkowym przebojem, chociaż nieco szokował klientów. Szefem
projektu, czyli kolejnych wersji SK został Dieter Rams, którego
uznaje się za ojca współczesnego wzornictwa przemysłowego i
uosobienie funkcjonalnych produktów. To on wyznaczył żelazne
zasady tworzenia dobrych produktów – 10 przykazań każdego
projektanta.
O
Dieterze Rhamsie i jego 10 przykazaniach można też poczytać tu:
https://beataliving.blogspot.com/2014/08/jabko-by-apple.html
Ostatnim
zaktualizowanym przez Ramsa i jednocześnie ostatnim połączeniem
audio-audio jakie wypuściła forma Braun był kultowy SK55.
Wprowadzono go do sprzedaży w 1963 roku. Można go kupić na
giełdach kolekcjonerskich za około (zależnie od jego stanu)
1000-2500 $. A co najważniejsze ten 55 latek wydaje się być
bardziej nowoczesny i funkcjonalny od sprzętów projektowanych
dzisiaj.
Bardzo ciekawy wpis! :)
OdpowiedzUsuń