Z nigdy niekończącej się serii -
design nas otacza
Lubię pić wino. Bardzo.
Charakterystyczne „puknięcie” odkorkowywanej butelki i bulgot
przelewanego do kieliszka trunku, to zapowiedź miłego wieczoru i
odtrąbienia początku zasłużonej porcji relaksu. Chociaż jak
mawiali starożytni Rzymianie in vino veritas, in aqua sanitas,
no cóż.
Wino,
jak wiadomo, kupujemy w butelce i jak mi się kiedyś wydawało
butelka jaka jest... wiadomo, każdy widzi. Okazuje się, że to nie
do końca tak. Butelki do wina także podlegają zasadom designu,
mało tego fizyczny aspekt owego designu w ogromnym stopniu
kształtuje naszą percepcję zmysłową. Już tłumaczę.
Próbowaliście kiedyś napić się mleka z puszki od coli, albo piwa
z butelki od whisky? Koszmar. Tak więc okazuje się, że sama
butelka (puszka, karton, itp.) już determinuje nasze wobec niej
oczekiwania. Idźmy dalej, kolor i kształt szkła, etykieta, jej
rozmiar i wykorzystana grafika – przekazują określenie tego co do
owej butelki wlano. Zdecydowanie inne oczekiwania budzi w nas korek,
a zupełnie inne nakrętka. Nawet nie znający się specjalnie na
winach klient zazwyczaj najpierw sięga po określony rodzaj butelki,
by dopiero później zacząć studiować etykietę. Sommelierzy,
także domorośli, przynajmniej w pierwszej fazie wyboru wina, tego
robić nie muszą (myślę o czytaniu).
Butelka,
sama w sobie, przekazuje dokładne informacje dotyczące miejsca skąd
zawarte w niej wino pochodzi. A także całą masę dodatkowych
dookreślających je faktów. Wiedza o butelkach nie jest wcale taka
rozległa, a... robi wrażenie.
Tak
więc wchodzimy do samoobsługowego sklepu, idziemy do działu
monopolowego i... butelki są różne. Zasadniczo to Francuzi
dokonali podziału na kształt butelek, w związku z czym ich nazwy
związane są z regionami winiarskimi, które uprawiają
charakterystyczne dla siebie szczepy winne. Plus jeszcze jedna mała
uwaga butelki większości kształtów dzieli się dodatkowo na
lekkie i ciężkie. Ciężkie są droższe, zatem najczęściej używa
się ich przy produkcji win droższych. Butelki te są po prostu
wykonane z grubszego szkła i bardziej masywne od lekkich. Dodatkowo
posiadają większe zagłębienie na dnie, które służy do
ułatwienia dekantacji (osad w wyniku zawirowań wina w butelce
pozostaje przy dnie) niezbędnej w trakcie długiego leżakowania.
Najczęściej
spotykana jest butelka bordoska.
Prosta, z prostą szyjką, o pojemności 0,75 l., w kolorach białym
albo zielonym. Tradycyjnie do win z Bordeaux (Cabernet Sauvignon i
Merlot), ale w praktyce najczęściej spotykana, również do win
polskich. Inny kształt ma druga pod względem popularności butelka
burgundzka.
Rozszerzona ku dołowi, bez wyraźnie zarysowanej szyjki. Zasadniczo
stosowana do win produkowanych w regionie Bourgogne (Pinot Noir) co
dotyczy wszystkich win z tego szczepu nawet tych produkowanych w USA
czy Australii. Bardzo podobna jest butelka rodańska.
Bardziej masywna od burgundzkiej, na jej froncie często
występują wytłoczenia z logotypem producenta. Kolejny rodzaj
butelek to butelki alzackie lub mozelskie. Mają
kształt wydłużony, są wąskie i smukłe, najczęściej zielone,
na sklepowej półce wystają poza wszystkie pozostałe. Wykorzystuje
się ja jednak w tak wielu regionach, że trzeba zagłębić się w
treść etykiety. Wyjątkowe są butelki frankońskie, pękate
i płaskie znane u nas dzięki winom portugalskim, a nie zgodnie z
przeznaczeniem tym z samej Frankonii. Oprócz tego na półce
grzecznie czekają: pólitrowe, kuliste, tokajówki;
wydłużone, brązowe do reńskich, a zielone do win alzackich
butelki reńskie,
grubościenne ze względu na panujące tam, większe niż w oponie
samochodowej, ciśnienie szampanki o pojemności 0,8 l.
przeznaczone do szamapana i win musujących, oraz z grubsza patrząc
zielone, cylindryczne, o pojemności 0,65 do 0,7 l. szartreski
do win południowych (porto, sherry) – te ostatnie ze względu na
fakt iż mieszczą wina wzmacniane mają o wiele ciemniejsze szkło,
które chroni porto przed zgubnym wpływem światła.
Osobny rozdział stanowią winne
etykiety, ale to już nie dziś. Idę kupić wino na urodziny
przyjaciółki...
A tu
polecam krótki filmik pt. „How Wine Became Modern: Design + Wine 1976 to
Now” o produkcji win na świecie pomiędzy rokiem 1976 a dziś, w
liczbach, pięknych wykresach i fantastycznych odgłosach:http://vimeo.com/17005531
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Jeśli spodobał Ci się ten tekst, to zapraszam częściej. Może masz ochotę zostawić jakiś komentarz... zapraszam ;-)