Wiecie jak wygląda butelka Coca-Coli?
A pudełko Lucky Strike? Kojarzycie też pewnie logo Shell, BP i
Starbucks, a wiecie co łączy wymienione logotypy? Zaprojektował je
jeden facet. Nazywał się Raymond Loewy i wyjątkowo udało mu się
przejść do historii...
Rzadko kiedy mówi się o
projektantach, grafikach czy designerach. Szeroko komentowane są
produkty ich pracy, ale o ich twórcach raczej się nie pamięta. W
historii zapisują się tak naprawdę nieliczni i Loewy właśnie do
nich należy.
Urodził się we Francji, ale pracował
dla Ameryki. Całe swoje twórcze życie spędził w Stanach i
dopiero kiedy w wieku 87 lat przeszedł na emeryturę wrócił do
Francji. Raymond Loewy miał niesamowite tempo pracy i szczęście do
zleceniodawców, trzeba przyznać, że nie bez znaczenia jest też
czas, w który udało mu się idealnie wstrzelić. Loewy „załapał”
się na czas wielkiej prosperity. Pełną parą ruszyła seryjna
produkcja... wszystkiego co znano, oraz tego co dopiero wymyślono. A
każdy nowy produkt, aby móc podbić rynek, potrzebował opakowania,
odróżniającego go od innych logotypu i bardzo charakterystycznego
kształtu. I w ty momencie, zaraz po pierwszej wojnie światowej,
pojawia się biedny francuski emigrant z dyplomem inżyniera w
kieszeni. Zaczynał od dekorowania wystaw sklepowych, przepracował
też pięć lat jako ilustrator w magazynach traktujących o modzie
(„Vogue”, Harper's Bazaar oraz „Vanity Fair”). W końcu, w
Nowym Jorku, otworzył własne biuro projektowe i zaczął pracować
na opinię ojca wzornictwa przemysłowego! Udało mu się to dzięki
trzymaniu się ukutego przez siebie hasła, a raczej prywatnej
filozofii projektowania - MAYA „most advanced, yet acceptable”,
czyli „najnowocześniej, ale do przyjęcia”. Szokował, szalał,
tworzył atrakcyjne etui dla zwykłych rzeczy. Sprawiał, że
kopiarki, temperówki i spryskiwacze stawały się przedmiotami
pożądania. Ludzie, może ich nie potrzebowali, ale nagle zapragnęli
je po prostu posiadać.
U samego schyłku epoki lokomotywy
parowej Loewy zdążył zaprojektować widowiskowe, opasłe,
parowozy, które przyniosły mu sławę /K4S (1934), GG-1 (1934) oraz
T-1 (1937)/. Tak narodził się charakterystyczny dla niego styl,
nazwany później streamline (czyli opływowy). Po latach zdobień i
drogiej dekoracyjności Loewy uzyskał równie spektakularny efekt
oszczędzając przy tym mnóstwo pieniędzy. Przedmioty projektowane
przez niego były opływowe, duże i błyszczące – jednym słowem
bardzo amerykańskie. Zaczynał od samochodów i lokomotyw, nie
gardził jednak projektami: wystroju wnętrz, obudów kopiarek,
lodówek, zapalniczek, golarek, znaczków na listy czy logotypów, w
Loewy projektował dla ponad 200 znaczących klientów. U wielu
wywołał rewolucję. Jako pierwszy na świecie założył, że w
logotypie nazwa może być elementem zbędnym i wystarczy znak
graficzny (Shell). Uważał, że dobra kampania reklamowa to połowa
sprzedaży i żeby to udowodnić wynajął specjalistę od wizerunku,
by umieścił go na okładce magazynu „Time”.
Dlaczego mu się
udało? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta, bo umiał dobrze
projektować. Jedną ze swoich książek zatytułował zresztą „La
laideur se vend mal” czyli „Brzydota się nie sprzedaje”.
Jednak największym dziełem Raymonda
Loewy, jak uważa wielu, był on sam. Ustanowił w swojej osobie
wzorzec nowego projektanta, który dba zarówno o prostotę formy jak
wielkość sprzedaży.
A oto kilkanaście z flagowych produktów Loewego:
Hupmobile - samochód
Lodówka Coldspot dla Sears Roebuck – przeszła do
historii jako pierwszy sprzęt gospodarstwa domowego, którego
głównym atutem handlowym był ciekawy wygląd.
Autobus dla Greyhound
Boeing 307 - Wnętrze Boeinga 307 Stratoliner
należącego do Howarda Hughesa
International
Harvester Farmall ciągnik
Parowozy dla Pennsylvania Railroad: PRR K4S,
PRR S1, PRR T1 i lokomotywa elektryczna PRR GG1
Champion (1947), dla producenta Studebaker czyli zapowiedź
samochodu w europejskim stylu – Avanti
Lincoln
Continental
Electrolux L300 - lodówka
Missouri Pacific Railroad Eagle Streamliner (kolory i wnętrza samochodów)
Electrolux L300 - lodówka
Missouri Pacific Railroad Eagle Streamliner (kolory i wnętrza samochodów)
Części dla
Harley-Davidson
Schick - maszynka elektryczna
Lucky Strike - białe opakowanie
Electrolux Model B6 - polerka do czyszczenia podłogi
Union News- wnętrze kawiarni
Schick - maszynka elektryczna
Lucky Strike - białe opakowanie
Electrolux Model B6 - polerka do czyszczenia podłogi
Union News- wnętrze kawiarni
TWA Flight Center-
wnętrze
Le Creuset- piekarnia wnętrze
Redesign oryginalnej butelki konturowej Coca-Cola (eliminacja wytłoczeń, dwukolorowe logo, projekt pojemności king-size oraz butelek: 10 , 12, 16 i 26 uncji), lodówka
Porcelana Rosenthala - Sunburst
Hillman Minx - samochód
Sunbeam Alpine - samochód
TWA Twin Globes - logo
Logo USCG Racing Stripe
Five Cent John Kennedy - znaczek pocztowy
Linia DF – 2000 - meble
Exxon - logo
Elna Lotus - kompaktowa maszyna do szycia
United States Postal Service - logo
Shell - logo
Air France Concorde - wnętrze
Le Creuset- piekarnia wnętrze
Redesign oryginalnej butelki konturowej Coca-Cola (eliminacja wytłoczeń, dwukolorowe logo, projekt pojemności king-size oraz butelek: 10 , 12, 16 i 26 uncji), lodówka
Porcelana Rosenthala - Sunburst
Hillman Minx - samochód
Sunbeam Alpine - samochód
TWA Twin Globes - logo
Logo USCG Racing Stripe
Five Cent John Kennedy - znaczek pocztowy
Linia DF – 2000 - meble
Exxon - logo
Elna Lotus - kompaktowa maszyna do szycia
United States Postal Service - logo
Shell - logo
Air France Concorde - wnętrze
Air
Force One - wnętrze i malowanie
Wnętrze stacji kosmicznej Skylab NASA (iluminator, aranżacja wnętrz i kolorów, projekt przestrzeni prywatnej dla każdego członka załogi, stół, kombinezony, odzież, moduły magazynowe , konstrukcje dla gospodarki odpadami)
Norfolk Scope - logo
Linia Panama - wnętrza dla statków towarowych: SS Ancon , SS Cristobal i SS Panama .
Wahl - Eversharp Symphony - pióro
Dorsett „Catalina” - łodzie z włókna szklanego
Zippo - zapalniczka
Wnętrze stacji kosmicznej Skylab NASA (iluminator, aranżacja wnętrz i kolorów, projekt przestrzeni prywatnej dla każdego członka załogi, stół, kombinezony, odzież, moduły magazynowe , konstrukcje dla gospodarki odpadami)
Norfolk Scope - logo
Linia Panama - wnętrza dla statków towarowych: SS Ancon , SS Cristobal i SS Panama .
Wahl - Eversharp Symphony - pióro
Dorsett „Catalina” - łodzie z włókna szklanego
Zippo - zapalniczka
Opakowania produktów dla: Coca-Coli, Pepsodent, Shell, Exxon,
British Petroleum, US Mail, Starbucks.
Opakowanie Lucky Strike
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Jeśli spodobał Ci się ten tekst, to zapraszam częściej. Może masz ochotę zostawić jakiś komentarz... zapraszam ;-)