Wiosna w pełni, a więc można
uznać sezon remontowy za otwarty. Podstawą każdego remontu jest
jak powszechnie wiadomo wybór (w dobie emigracji zarobkowej, to już
bardziej łapanka) ekipy, która ten remont przeprowadzi, później
jest już tylko łatwiej – z jednym wyjątkiem. Wyjątkiem tym jest
wybór kolorystyki w jakiej mają być utrzymane remontowane
pomieszczenia.
Podobny dramat spotyka
przyjaciółki opisujące sobie nawzajem kolor butów, które wczoraj
widziały w sklepie, ewentualnie kolor sukienki, którą kupiły w
zeszłym tygodniu. Chociaż kobiety i tak mają łatwiej, do opisu
kolorów używają bowiem określeń niestandardowych typu: róż
majtkowy, no wiesz taka hortensja – ale nie ta przy płocie tylko
ta pod domem, burgund, tudzież – biały, ale taki nie bardzo...
raczej lekko wpadający w écru – wiesz? I wszystko jasne.
Mężczyźni generalnie tak się nie męczą. Używają nazw barw
podstawowych, względnie nazw lakierów samochodowych w trudniejszych
przypadkach. Jak już ustaliliśmy kobiety dają sobie radę, dla
wygody i spokoju sumienia wszystkich pozostałych wymyślono jednak
pewien standard. Jak myślicie kto się tym zajął? Oczywiście,
amerykańscy specjaliści. A szczególnie
pewien przewidujący jegomość Lawrence
Herbert.
Jak to zwykle bywa zaczęło się przez przypadek Herbert po
szczęśliwym powrocie z służby w Korei podjął pierwszą lepszą
pracę. W roku 1956 zatrudnił się w Pantone
Inc.
(W tym czasie firma zajmowała się produkcją wzorników kolorów
dla przemysłu kosmetycznego, tekstylnego i medycznego.) Świeżo
upieczonemu absolwentowi Hofstra University spodobało się nowe
zajęcie i szybko wpadł na pomysł rozwinięcia działalności przez
opracowanie uniwersalnego systemu specyfikacji koloru. (Herbert użył
też swojej wiedzy chemicznej do usystematyzowania i uproszczenia
produkcji pigmentów i kolorowych farb.) Już w roku 1962 wykupił
zadłużoną firmę, w której pracował, by niecały rok później
opracować oraz opatentować słynny i dodajmy niezastąpiony system
standaryzacji kolorów PANTONE®
MATCHING SYSTEM®.
Dziś Lawrence Herbert jest prezesem i dyrektorem generalnym firmy.
Zajmuje się centralą w New Jersey i oddziałami w Wielkiej
Brytanii, Niemczech, Hong Kongu i Chinach. W uznaniu zasług dla
uporządkowania światowego „języka kolorów” Herbert został
uhonorowany dyplomami i honorowymi doktoratami wielu uczelni, ma
nawet swoją gwiazdę Hall of Fame w New Jersey Advertising Hall of
Fame, złoty medal z Britain's Institute of Printing i wiele innych
znaczących nagród.
![]() |
CMYK i RGB |
Czym właściwie jest Pantone?
Pantone to
usystematyzowany, czyli ułożony i ponumerowany, zestaw kolorów,
który dla wielu branż stanowi standard komunikacji o zasięgu
globalnym. Używa się go do ustalania kolorów druku wszelkiego
rodzaju materiałów także poligraficznych, farb, tworzyw
sztucznych, w przemyśle IT, filmowym oraz modzie.
Po co opracowano Pantone Matching System?
Otóż jak
zaznaczyłam na wstępie każdy widzi i opisuje kolory trochę
inaczej. Wynika to z wielu uwarunkowań. Pomijając takie jak
kompletny daltonizm, na postrzeganie widma światła wpływa wiele
czynników jak na przykład powierzchnia, na której się ono układa,
natężenie, balans bieli, kąt patrzenia... czy choćby
skalibrowanie monitora przy projektowaniu materiałów do druku.
Używając bardziej profesjonalnego języka barwę można
scharakteryzować jej trzema atrybutami czyli: kolorem, nasyceniem i
jasnością. Z kolei mówiąc o mieszaniu barw rozróżnia się dwa
odmienne procesy. Pierwszy polega na mieszaniu świateł (mieszanie
addytywne) czyli po ludzku RGB, drugi na mieszaniu farb (mieszanie
substraktywne) czyli CMYK. Przy czym następstwem mieszania
substraktywnego jest fakt, że wypadkowa mieszanych farb dąży do
czerni (w praktyce, czyli druku, używa się rzecz jasna czwartej
farby – czarnej, żeby za każdym razem nie mieszać trzech
podstawowych), w przeciwieństwie do mieszania addytywnego kiedy
mieszanina świateł zdąża do bieli. Proste prawda? Za to
tłumaczenie jak to działa w praktyce proste nie jest i dlatego ad
rem czyli
do rzeczy.
(Teorię barwy stworzył Thomas Young, który w w 1802 roku
określił triadę barw prostych, które to barwy dodane do siebie
tworzą inne barwy (RGB – red, green, blue – czerwony, zielony,
niebieski). Skrót CMYK to: cyjan, magenta, yellow, kontur lub key
colour, bądź czarny - tak dla jasności.)
![]() |
Wzornik oraz zwycięskie COLORS OF THE YEAR |
Pantone Matching System (PMS) oznacza
w skali podstawowej 1761 kolorów,
które powstają przez zmieszanie 18 pigmentów
(w tym białego i czarnego). Stąd ich odwzorowanie na skalach CMYK i
RGB nie jest takie oczywiste i łatwe do uzyskania. Kolory we
wzorniku oznaczane są numerami wraz z oznaczeniami dodatkowymi
takimi jak fluorescencja, metaliczność itp. Wzornik Pantone to
zestaw cienkich kartoników o wymiarach 15 na 5 cm, na których
nadrukowane są kolory zestawione odcieniami, w opisanych numerami i
symbolami paskach 6 na 2 cm. Kartoniki połączone są w rodzaj talii
przeznaczonej swobodnego przeglądania. Firma zaleca wymianę swoich
(nietanich niestety) wzorników raz do roku ze względu na żółknięcie
kolorów oraz ich zmienność spowodowaną użyciem różnego rodzaju
papieru (powlekany, matowy lub niepowlekany).
Do czego potrzebny jest wzornik
Pantone?
Nawet nie macie pojęcia jak często
jest on używany. To „biblia kolorów”. Pomijając pracę
projektantów, designerów, drukarzy, farbiarzy i kogo tam jeszcze,
kolory opisane przez PMS są powszechnie używane w brandingu oraz
przy dookreślaniu przepisów państwowych i norm wojskowych (np. do
określania kolorów flag i pieczęci). Ze wzornika korzystają
artyści (próby opracowania określenia widma koloru skóry
człowieka) oraz graficy - tu funkcjonował od 2001 do 2014 Pantone
Goe System, w którym kolorom w skali Pantone przypisano
ich odpowiedniki w skalach RGB i Lab, ale to już oddzielna
dyscyplina wiedzy. W każdym razie Pantone zrobił taką karierę, że
jak to w życiu bywa stał się wartością sam w sobie. Powstają
całe serie produktów inspirowane systemem wzornika. Dziesiątki
kubków, ręczników, dywaników, krzeseł, farb i wszystkiego co
tylko się uda sprzedać.
Czego się nie robi, by był ruch w interesie! W interesie zaś firmy
Pantone jest ciągłe skupianie na sobie uwagi oraz nieustanna,
najchętniej rosnąca, sprzedaż wzorników. By sobie pomóc od roku
2000 Intytut Pantone co roku wybiera obowiązujący KOLOR ROKU. Jest
to na tyle poważna sprawa, że co 6 miesięcy, w wielkiej
tajemnicy, jednocześnie w dwóch europejskich stolicach, spotykają
się znawcy trendów z całego świata. Podczas super supertajnej
narady debatują nad tym, który kolor będzie najmodniejszy w
przyszłym roku. Wyniki spotkania publikowane są w Pantone View
i zaraz po tym fakcie projektanci mody, kosmetyków,
kwiaciarze, projektanci wnętrz i wiele innych ważnych osób wie jak
projektować i planować zakupy w nadchodzącym roku. Rok 2014, jak
byście się jeszcze nie zorientowali jest rokiem koloru fioletowej
orchidei!
W październiku 2007, X-Rite Inc kupiła Pantone Inc za
180.000.000 dolarów.
![]() |
rys. Tomek Wajnkaim |
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Jeśli spodobał Ci się ten tekst, to zapraszam częściej. Może masz ochotę zostawić jakiś komentarz... zapraszam ;-)